Методологія дослідження
Складність, багатогранність і міждисциплінарний статус
будь-якої наукової проблеми приводять до необхідності її вивчення у системі
координат, що задається різними рівнями методології науки.
Методологія (гр. теіНосіоз — спосіб, метод і Іо£оз
— наука, знання) — вчення про правила мислення при створенні теорії науки.
Питання методології досить складне, оскільки саме це
поняття тлумачиться по-різному. Багато зарубіжних наукових шкіл не
розмежовують методологію і методи дослідження. У вітчизняній науковій традиції методологію розглядають як
учення про науковий метод пізнання або як систему наукових принципів, на
основі яких базується дослідження і здійснюється вибір сукупності пізнавальних
засобів, методів, прийомів дослідження. Найчастіше методологію тлумачать як
теорію методів дослідження, створення концепцій, як систему знань про теорію
науки або систему методів дослідження.
Методику розуміють як сукупність прийомів дослідження, включаючи
техніку і різноманітні операції з фактичним матеріалом.
Методологія виконує такі функції:
•
визначає способи здобуття наукових знань, які відображають
динамічні процеси та явища;
•
направляє, передбачає особливий шлях, на якому досягається
певна науково-дослідницька мета;
•
забезпечує всебічність отримання інформації щодо процесу
чи явища, що вивчається;
•
допомагає введенню нової інформації до фонду теорії
науки;
•
забезпечує уточнення, збагачення, систематизацію термінів
і понять у науці;
•
створює систему наукової інформації, яка базується на
об'єктивних фактах, і логіко-аналітичний інструмент наукового пізнання.
Ці ознаки поняття
"методологія", що визначають її функції в науці, дають змогу зробити
такий висновок: методологія — це
концептуальний виклад мети, змісту, методів дослідження, які забезпечують отримання
максимально об'єктивної, точної, систематизованої інформації про процеси та
явища.
Методологічна основа дослідження,
як правило, не є самостійним розділом дисертації або іншої наукової праці,
однак від ЇЇ чіткого визначення значною мірою залежить досягнення мети і
завдань наукового дослідження. Крім того, в розділах основної частини
дисертації подають виклад загальної методики і основних методів дослідження, а
це потребує визначення методологічних основ кваліфікаційної роботи.
Під
методологічною основою дослідження слід розуміти основне, вихідне положення, на якому
базується наукове дослідження. Методологічні основи даної науки завжди існують
поза цією наукою, за її межами і не виводяться із самого дослідження.
Методологія — вчення про
систему наукових принципів, форм і способів дослідницької діяльності — має
чотирирівневу структуру. Нині розрізняють фундаментальні, загальному принципи,
що становлять власне методологію, конкретно наукові принципи, що лежать в
основі теорії тієї чи іншої дисципліни або наукової галузі, і систему конкретних методів і технік,
що застосовуються для вирішення спеціальних дослідницьких завдань.
3.2. Фундаментальна, або філософська,
методологія
Філософська, або
фундаментальна, методологія є вищим рівнем методології науки,
що визначає загальну стратегію принципів пізнання особливостей явищ, процесів,
сфер діяльності.
Розвиток методології — одна зі сторін розвитку
пізнання в цілому. Спочатку методологія ґрунтувалася на знаннях, які диктувала
геометрія як наука, де містилися нормативні вказівки для вивчення реального
світу. Потім методологія виступала як комплекс правил для вивчення всесвіту і
перейшла у сферу філософії. Платон і Аристотель розглядали методологію як
логічну універсальну систему, засіб істинного пізнання.
Тривалий час проблеми методології не посідали належного
місця в науці через механістичність або релігійність тих чи інших
поглядів на світ. Зразком пізнання були принципи
механіки, розроблені Г. Галілеєм і Ф. Декартом. Емпіризм
протягом багатьох століть виступав вихідною позицією при розгляді всіх
проблем.
Ідеалісти І. Кант і Г.В.Ф. Гегель дали новий поштовх
розвитку методології, спробували розглянути закономірності в прямому мисленні:
сходження від конкретного до абстрактного,
суперечності розвитку буття і мислення та ін. Групі досягнення минулого були
опрацьовані у вигляді
діактичного методу пізнання реальної дійсності, в основу якого
було покладено зв'язок теорії і практики, принципи пізнанності реального світу,
детермінованості явищ, взаємодії зовнішнього і внутрішнього, об'єктивного і
суб'єктивного.
Діалектична логіка пізнання стала універсальним інструментом
для всіх наук, при вивченні будь-яких проблем пізнання і практики.
Діалектика як метод
пізнання природи, суспільства і мислення, розглянута в єдності з логікою і
теорією пізнання, є фундаментальним науковим принципом дослідження багатопланової
і суперечної дійсності в усіх її проявах. Діалектичний підхід дає змогу
обґрунтувати причинно-наслідкові зв'язки, процеси диференціації та інтеграції,
постійну суперечність між сутністю і явищем, змістом і формою, об'єктивність
в оцінюванні дійсності. Досвід і факти є джерелом, основою пізнання дійсності,
а практика — критерієм істинності теорії. Діалектика як фундаментальний
принцип і метод пізнання має величезну пояснювальну силу. Однак вона не
підмінює конкретно наукові методи, пов'язані зі специфікою досліджуваної
сфери. Діалектика виявляється в них і реалізується через них відповідно до
вимог спадкоємності і не протиріччя в методології.
Філософська методологія виконує два типи функцій. По-
перше, вона виявляє смисл наукової діяльності та її взаємозв'язки з іншими
сферами діяльності, тобто розглядає науку стосовно практики, суспільства,
культури людини. Це — філософська проблематика. Методологія не є особливим
розділом філософії: методологічні функції щодо спеціальних наук виконує
філософія в цілому. По-друге, методологія вирішує завдання вдосконалення,
оптимізації наукової діяльності, виходячи за межі філософії, хоча й спирається
на розроблені нею світоглядні й загальнометодологічні орієнтири та постулати.
Отже, фундаментальні принципи базуються на узагальнюючих,
філософських положеннях, що відбивають найсуттєвіші властивості об'єктивної
дійсності і свідомості з урахуванням досвіду, набутого в процесі пізнавальної
діяльності людини. До них належать принципи діалектики, що відбивають
взаємозумовлений і суперечливий розвиток явищ дійсності, детермінізму — об'єктивної
причинної зумовленості явищ, ізоморфізму
— відношень об'єктів, що відбивають тотожність їх побудови
та ін. Безумовно, змістова інтерпретація цих принципів варіюється відповідно
до специфіки досліджуваного матеріалу (порівняємо, наприклад, розуміння
ізоморфізму в математиці, геохімії і мовознавстві, природничих науках). Від
тлумачення філософських принципів залежить обґрунтування методологічного
підходу в дослідженні тієї чи іншої галузі.
Філософські вчення, провідними ідеями яких є
філософські концепції наукового пізнання, діалектичний метод і теорія наукової
творчості, визначають загальний підхід до вивчення проблеми, спрямовані на
вирішення стратегічних, а не тактичних завдань дослідження і пов'язані з ним
опосередковано.
|